Het begon allemaal op een mooie nacht in 1972 toen in de Claeysfamilie een jongen genaamd Wim ter wereld kwam. Zijn jeugd verliep normaal voor die tijd: veel buiten spelen, handbal gedaan, in de jeugdbeweging gegaan, een paar meisjesharten gebroken, een paar keer zelf tegen de lamp gelopen. Maar dan was daar… De Muziek!
We gaan vanaf hier in jaartallen verder, dat is overzichtelijker…
1991
Wim zet zijn eerste stappen in de traditionele Vlaamse muziek als fluit-en doedelzakspeler bij ‘Drieske Nijpers’, een Wase volksdansvereniging. Gratis mee op reis mogen was de aanleiding om lid te worden. Ze stelden aanvankelijk een rol als danser voor, maar daar heeft Wim vriendelijk voor bedankt. Achter de muzikanten zitten met een blokfluit was dan wel een zeer aantrekkelijk voorstel. Wim richt zijn eerste groep Kapstok (1991-1994) op. Ze spelen een repertoire van vuile liedjes en volksdansmuziek.
1992
Wim gaat wekelijks spelen in café Den Hemel in Gent, waar elke zondagavond een folkjamsessie wordt gehouden. Hij leert er enkele goede vrienden kennen, waaronder Stefan Timmermans en zijn latere kompanen van Ambrozijn.
1993
Op een muziekstage in Gooik ziet Wim voor het eerst een diatonisch accordeon en de liefde slaat direct over. Eenmaal terug in Gent kocht hij zijn eerste trekzak: een Hohner Goudbrand. Er wordt gezegd dat hij zelfs in zijn slaap erop speelde.
1994
Na drie jaar ploeteren zijn de studies regentaat wiskunde-fysica-economie eindelijk afgelopen. Samen met Stefan Timmermans en enkele andere medestudenten schuimt Wim elke donderdag de Gentse café’s af. Vooral, maar niet alleen, om muziek te spelen.
Enige andere wapenfeit: live optreden in het Radio 1 programma De Groote Boodschap, met een gitarist waar ze nog nooit mee gespeeld hadden en die, als klassiek muzikant, geen akkoorden kende. Hij heeft zijn eerste stappen in de folk gezet op de E40 onderweg naar die, ondertussen legendarische, live-sessie.
Als deelnemer voor de eerste keer naar Ethno in Zweden, een internationaal kamp met jonge folkmuzikanten van over heel de wereld. Eén van de meest cruciale en richtinggevende weken in het leven van de jonge Wim Claeys. Om muziek te kunnen studeren aan een volksmuziekschool in Zweden moest Wim viool kunnen spelen. Dus begon Wim viool te spelen.
1995-1996
Wim wil volksmuziek studeren en is bereid om daar ver voor te gaan. Naar Zweden bijvoorbeeld. Hij begint de richting volksmuziek aan de Folkhögskola in Hudiksvall, een volledige muziekopleiding, met het accent op traditionele muziek. Eén van de leiders op Ethno, Jonas Ohlsson, liet hem ingangsexamen doen op een verloren moment en was zo onder de indruk dat hij Wim meteen toeliet. De jonge Wim zag zichzelf dan ook genoodzaakt om zijn ouders te bellen en hen te melden dat hij niet voor twee weken in Zweden zou blijven, maar het hele jaar.
Wim heeft in Zweden twee groepen uit de lessen samenspel: Vilse en Nörnäva. In april ’96 komen ze allebei naar België om te toeren door Vlaanderen.
1996
Samen met kompanen Tom Theuns en Wouter Vandenabeele richten ze na een delirische zomer, Ambrozijn op. Van september tot januari repeteren ze met Jo Van Bauwel en Soetkin Collier voor hun eerste optreden in ’t Eynde op 16 januari 1997.
Samen met Peter Van Accom speelt Wim Zweedse traditionele muziek op viool onder de naam ‘Peuter en Weum’.
Ethno nodigt Wim uit om ‘Artistic leader’ te worden. Een job die hem enorm bevalt en die hij dus tot 2001 uitoefent.
1997
Tot 2001 is Wim accordeonist van Olla Vogala, een folkbigband met Europese en Arabische zang. 1997-1998: op toernee met ‘Baron Von Munchhausen’, een theaterstuk voor kinderen van de lagere school van en met Peter Jonnaert. Wim start een nieuwe carrière als leraar diatonisch accordeon. Aanvankelijk op muziekateliers en voor vzw’s: Symphonia (Gent), La Tentation (Brussel), Muziekstudio (Sint-Niklaas) en vanaf 2002 aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord in Ieper.
1998
Vanaf 1998 begint Wim zijn muzikale expertise ook internationaal te verspreiden: Hij is stage- en workshopleider op verscheidene binnen- en buitenlandse stages: oa Gooik, Borzée, Dworp, Groesbeek (Nl), De Glind (Nl), Witney (GB), Hazebrouck (F) en Nanterre (F), …
30 juni 1998 staat in de geschiedenisboeken van Wim Claeys gegrift als zijn laatste werkdag als leraar wiskunde. Vanaf die dag: full time muzikant.
Er wordt gezegd dat Wim een foto heeft van de blik van de schooldirecteur die hem vierkant uitlachte toen Wim vertelde dat hij fulltime muzikant wilde zijn. Niemand heeft die foto ooit gezien, maar hij schijnt hilarisch te zijn.
De 2 zangeressen verlaten de groep Ambrozijn en maken plaats voor zanger Ludo Van Deau. De eerste cd van Ambrozijn heet toepasselijk ‘Ambrozijn’ en werd geproducet door Gabriel Yaboub en het nieuwe label Wild Boar Music.
Ambrozijn toert door de Vlaamse culturele centra met het programma ‘Vanwege Frans Vandevelde’ Het is meteen ons topseizoen met 106 optredens.
1999
Wim vormt een bende en gaat op tournee met Bouquet Garni, een muziekproject met 4 groepen: de familie De Cauter, Laïs, Fluxus en Ambrozijn.
Ivo Lemahieu, de begeesterende violist die Wim elk jaar meenam naar Ethno in Zweden, maakt een van zijn dromen waar en organiseert Flanders Ethno in Tervuren. Wim springt mee op de kar als Artistic Leader en ze spelen dat jaar op het groot podium van Folkfestival Dranouter.
1999-2002: Wim organiseert een jaarlijkse accordeonstage in ’t Eynde in Belsele, met als lesgevers: Andy Cutting, Bruno Letron, Christian D’Huyvetter, Benoit Guerbigny en Didier Laloy. Samen met een zweedse schoolvriend maakt Wim een reeks van 10 afleveringen voor het Radio 1 programma De Groote Boodschap. Het wordt een totaaloverzicht van de Zweedse folk.
Op toernee met Ambrozijn in een caravan, samen met Cathérine Delasalle en Mallou.
2000
Samen met gitarist Maarten Decombel vormt Wim het duo Gezellig Onderuit Zonder Elektriek (Göze). Ze spelen vooral kleinschalige, akoestische thuisconcerten.
Ambrozijn gaat in zee met de major Virgin, die de plaat ‘Naradie’ uit brengt. Wim organiseert zijn eerste Boombals in de Boomstraat in Gent, in een oud meubelatelier bij Bram Ghyoot thuis. Het was meteen een schot in de roos met rond de 100 aanwezigen. Allemaal in Bram zijn tuin, op zijn toilet en in zijn frigo…
Wim wordt ingewijd in de Rebeticamuziek, als accordeonist van de Atheense zanger Photis Ionatos.
2001
De cd ‘accordéondiatonique’ van Tref wordt door het Klara-publiek verkozen tot de beste cd van 2001.
Het Boombal verhuist van het hangaartje naar het Volkshuis aan de Dampoort in Gent, ze gaan van 100 naar 200 dansers. Gevolg: het volkshuis wordt véél te klein.
Wim zet zijn eerste stappen als studiocoach met de plaat Dansend Folk van Appel records: oude en nieuwe folkgroepen samen op één plaat.
2002
Tref toert door Wallonië en de Walen stellen zich op als een écht gastvrij en innemend volk.
Ambrozijn speelt de Davidsfondstoernee ‘De Hertog van Brunswijk’, samen met Rumzanger Paul Rans. We bewerken deze stokoude, 65 strofen tellende ballade tot een beluisterbaar geheel in 13 delen. Ambrozijn neemt deel aan de laatste editie van De Karavanen, samen met Collin Offord en Trio Viool.
In een pilootproject voor volksmuziek word Wim aangesteld als leraar diatonisch accordeon aan de Academie van Ieper. De eerste ‘officiële’ job als muzikant!
Balbrozijn ziet het levenslicht: Ambrozijn in zijn meest hybride vorm en met een dansrepertoire, geknipt om op de Boombals te spelen in wisselende bezettingen, en vanalles uit te proberen.
Het Boombal verhuist naar Intercultureel Ontmoetingscentrum De Centrale in Gent. De verhuis verliep nogal chaotisch: het Boombal van juni was nog gepland in het Volkshuis, maar toen het feestje moest beginnen, waren de deuren verzegeld door de Gerechtelijke Politie. Bleek dat de uitbater in 2 jaar tijd niet 1 factuur had betaald. Schone liedjes duren dus 2 jaar.
Tijdens de Gentse Feesten organiseren we 10 dagen na elkaar Boombal in de Norbertijnerkapel in het Patershol, in nauwe samenwerking en met de financiële steun van het Huis van Alijn.
In navolging van Ethno kreeg Wim het idee voor een nieuw folkkamp: ‘DoedelYouDo?’, het richt zich op oningewijde folkgeïnteresseerdentussen 15 en 25, en heeft een uitgesproken nationaal karakter, met voornamelijk Belgische deelnemers en leraars. Doedelyoudo? wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met het Folkfestival Dranouter.
2003
Wim neemt de artistieke leiding over de opnames van de cd ‘Jong Folk’ van Appel rekords, de opvolger van Dansend Folk. Jan Verschoren is de geluidsingenieur.
Göze neemt deel aan een Europese wedstrijd voor traditionele muziek en folk, georganiseerd door de ERU (Europese Radio Unie). Ze nemen een nummer op met zangeres Olle Geris en eindigen tweede op 48 deelnemers. Oekraïne wint de wedstrijd (En het was nochtans niet het Eurovisiesongfestival).
Het BOV (Boombal op Voyage) wordt opgericht: met enkele muzikanten en een tiental dansers gaan ze overal balfolkdansen aanleren. BOV wordt meteen opgenomen in het nationale programma van Jeugd en Muziek Vlaanderen.
Luk Indesteege, Limburgs folktrekpaard en traditie-expert springt enthousiast op de Boombal-kar en organiseert een maandelijks Boombal in Limburg. Er zullen sindsdien nog andere folktrekpaarden zijn voorbeeld volgen.
Ambrozijn als gastgroep op toernee met Ngaari Laaw door de Sahel in Senegal: een onvergetelijke drie weken durende reis door de kurkdroge Foutah, in Oost-Senegal.
Boombal wordt voor de eerste keer georganiseerd op het Festival van Dranouter, in de Clubtent.
Het prestigieuze Engelse muziektijdschrift fROOTS roept Ambrozijn uit tot ‘one of the finest European acoustic folkbands of today’. Folkforum.nl gaat nog een stapje verder met: ‘De beste akoestische livegroep van West-Europa’.
Ambrozijn wint de Klara publieksprijs voor het album Kabonka, geproduced door Gabriel Yacoub.
15 oktober is een belangrijke dag. Wim is vanaf dan officieel ‘zelfstandige kunstenaar in hoofdberoep’.
Wim kan met de muziek van GOZE bij geen enkele platenfirma terecht en begint er dan maar zelf een: Kloefmusic, het label dat vanaf nu al zijn muzikale producten uitgeeft.
2004
Omdat het Boombalproject zo gegroeid is, begint Wim een nauwe samenwerking met Frederik -Klesie- Claeys, die het management van het Boombal, Ambrozijn en kinderen, Göze en Tref voor zijn rekening neemt.
Ambrozijn werkt samen met een oude bekende, bruiteur Paul Cassiers en richt Filmbrozijn op. Ze begeleiden live de film ‘Girl Shy’ uit 1924, met Harold Lloyd.
Ludo Van Deau verlaat Ambrozijn, dat zich omvormt tot een trio met Tom als zanger-gitarist-songwriter. In juli stellen ze hun eerste cd voor als trio: ‘Botsjeribo’
Kor Van Istendael, Boomballer van het eerste uur, begint in Leuven maandelijkse Boombals te organiseren, in samenwerking met CC Leuven.
Muziekmozaïek in Gooik, en Folkdranouter doen hetzelfde in hun dorp: op maandelijkse basis Boomballen.
Met Tref op toernee door Frankrijk: 60 verspreide optredens = véél kilometers vreten en goed voor het Frans.
Koen Garriau richt Folk² op en vraagt Wim als accordeonist. Rocken!
Ambrozijn trekt naar de Adriatische kust van Kroatië om deel te nemen aan het jaarlijkse ERU-festival.
het Boombal wordt een begrip op de Gentse Feesten. Boombal Intiem is aan de derde editie toe in de Norbertijnerkapel en vzw Trefpunt laat het Baudelopark folken. Elke avond van 20u tot 0u Boombal in openlucht voor zo’n 3000 danslustigen.
Nog meer zomerfestivals programmeren Boombal: na Dranouter ook Labadoux en Na Fir Bolg.
Wim neemt deel aan de grootste folkshow tot dan toe: Didier Laloy invites… Een uitgelezen gezelschap van 22 beroepsmuzikanten. Ze spelen op een aantal zomerfestivals en een toernee in het najaar.
Wim wordt gastdocent op het Europees Muziekfestival voor de Jeugd, dat zich voornamelijk richt op jongeren die in klassieke ensembles spelen. Titel van de workshop: ‘Sine Partitura’, zonder partituur. Pittig detail: ze worden gesponsord door Jaguar en als een koning wordt hij van de refter naar het klaslokaal gevoerd!
2005
Een derde samenwerking met ’t Smiske en Den Appel verloopt in de ondertussen gekende gezelligheid,. Samen met Jan Verschoren producen ze Jong Folk Fars, de opvolger van Jong Folk.
Wim schrijft de muziek voor ‘Wolfsdol’, een productie van Theater Taptoe.
Wim geeft een oefenbundel uit om trekzak te leren spelen, getiteld ‘Leren trekken als je juist geduwd hebt in 100 lessen’.
De debuut-cd van Göze wordt door Radio 1 tussen de 10 beste internationale folkcd’s van 2004 geplaatst.
Göze wordt gevraagd voor een concert voor de Vlaamse Gemeenschap op de Wereldtentoonstelling in Japan. Vier dagen Aichi dus. En een cultuurshock van vier dagen ook!
Een jongensdroom wordt werkelijkheid: ter gelegenheid van het Feest van de Folk nodigen Wim en Maarten Decombel Frédéric Paris en Gilles Chabenat, twee van hun idolen, uit voor een toerneetje. Twee muzikanten die Wim inspireerden met hun cd ‘De l’eau et des Amandes’.
Ambrozijn wordt gecoverd door de Harmonie van Asse-Zellik en treedt op onder de naam Folk in Harmony.
Op vraag van de vele geïnteresseerde muzikanten om een balrepertoire op te bouwen, begint in Gent het TLS-Boombal. TLS staat voor Tune Learning Session en ook voor Tuupe Liere Spele. Onder leiding van een gerenommeerde muzikant wordt er eerst een gratis les voor de geïnteresseerde muzikanten gegeven, gevolgd door grote jam. Dansers zijn welkom na de les.
In september vieren Gent 5 jaar Boombal en Ter Zake komt een reportage draaien. Die uitzending vind je hier :
2006
Na vijf lange jaren wachten brengt Tref – eindelijk – zijn tweede album uit: Loop to the Moon
Een week later verschijnt de zesde Ambrozijn: Krakalin, opnieuw geproduced door Gabriël Yacoub.
In april verschijnt Boombal Volume 1, een compilatie-cd van een aantal groepen die de afgelopen jaren op het Boombal gespeeld hebben.
Boombal wordt genomineerd voor de Cultuurprijzen van de Vlaamse Gemeenschap.
Boombal begint wel de Klara-publieksprijs gewonnen en dat betekent 3u live op antenne: Radio Boombal wordt het grootste Boombal ooit met overal te lande kleine en grote bals met één ding gemeen: uit de radio knalt live muziek vanuit Brussel.
2007
In april komt de cd ‘Live En Flandre’ uit van het kwartet Chabenat-Paris-Claeys-Decombel. Het is een live-opname van het optreden in ‘t Ey 2 jaar eerder.
Ambrozijn bestaat 10 jaar en hoewel ze beslissen om te stoppen met de groep wordt 2007 een feestjaar. Samen met 5 gastvocalisten, een ritmesectie en een strijkorkest stellen ze een programma samen dat grasduint in hun 10-jarig repertoire. Ze nemen met alle 22 muzikanten een live-cd op –hoe kan het ook anders- ‘10’ heet. Na een jaar toeren volgt op 21 december het laatste optreden in Gent.
Wim wordt lid van de ‘Gilde der Stroppendragers’, een Gentse vereniging die elk jaar tijdens de Gentse Feesten blootsvoets en in tabbaard een ommegang door de stad doet om te herdenken dat Keizer Karel in 1544 50 Gentenaars heeft opgeknoopt omdat ze weigerden te betalen voor zijn oorlogen.
Jeugd&Muziek Vlaanderen vraagt Wim om een soloprogramma ineen te steken die zijn weg als muzikant beschrijft. Dus trekt Wim naar de scholen met bergen accordeons, doedelzakken, viool, fluit en veel pittige verhalen.
Maarten Decombel, Toon Van Mierlo en Wim vragen zich af hoe folkbalmuziek zou klinken met jazzmuzikanten. Ze vormen met Bram Weijters (Fender-Rhodes), Louis Favre (drums) en Joey Magnus (contrabas) de band Harakiwi. Of ze nu folkbaljazz, balfolkjazz of jazzbalfolk speelden, hebben ze zelf ook nooit goed geweten.
Folk² wordt Living Roots en Wim speelt nog 2 tournees mee.
2008
Wim trekt op tournee met Venus in Flames, die voor de gelegenheid hun liedjes in een folk-combo laten begeleiden.
Wim speelt in het project ‘My Folky Valentine’, een idee van Muziekmozaïek waarin ze een aantal jazzmuzikanten samen zetten met een paar folkies.
Niemand minder dan Mich Walschaerts van Kommil Foo zei in 2008 “Wim, cabaret, dat zou echt nog iets voor u zijn”. En zo geschiedde. De eerste voorstelling wordt een show rond het Gentse dialect voor op de Gentse Feesten: Test Eu Gents, Het is een spoedcursus Eerste Gents Bij Ongemakken voor de Gentsefeestengangers, gebracht in een woonwagen in het Baudelopark.
Wim speelt op het project ‘Blindelings’, waarin ziende mensen komen dineren in het pikkedonker en bediend worden door blinde mensen.
2009
Wim wordt uitgenodigd in het bestuur van de Gentse Sosseteit, een vereniging die ijvert voor het Gentse dialect. Hij organiseert er de lezingenreeks “Wrie Wijs, da Gents” en de eerste ‘Vuile Liedjes Avond”
Wim treedt toe tot de ‘toekomstgroep van Muziekmozaïek, die nadenkt over de koers die MM kan volgend de komende jaren.
Göze heeft een internationaal jaar met optredens in Canada, Portugal, Groot-Brittanië, Frankrijk en Nederland.
Tref ook, maar enkel in Frankrijk
Op de Gentse Feesten organiseert Wim voor het eerst de ‘Gentse Zangstonde’, een dagelijks moment van massa-samenzang op het Sint-Jacobsplein.
Het 20 minuten durende cabaret ‘Test Eu Gents’ is een voorstelling van 90 minuten geworden. Wim speelt het elke dag van de Gentse Feesten in een woonwagen in het Baudelopark
2010
Wim begint meer en meer op te treden met Gentse volksliedjes
Flanders Ethno, het kamp waar Wim als beginnende muzikant zoveel aan had, dreigt niet meer georganiseerd te raken. Wim neemt het roer over met maar één nadeel: de tiende editie moest hij alleen ineen steken.
‘Idool 1900’ is een zeskoppige groep met 3 instrumentalisten (Wouter Vandeabeele op viool, Maarten Decombel op gitaar en Wim) en drie zangers die elk in hun eigen dialect zingen: Olle Geris (Noord-Limburgs), Marc Hauman (Waas) en Walter De Buck (Gents).
Wim wordt leraar trekzak aan de Academie in Sint-Niklaas.
Jeugdtheater Larf! vraagt Wim muziek te schrijven voor het stuk ‘Vuurtoren’.
2011
De Gentse Zangstonde krijgt steun van de krant de Gentenaar: ze delen tijdens de Gentse Feesten 8000 boekjes uit met een 15tal Gentse volksliedjes in waarvan Wim er elke avond een paar zing op Sint-Jacobs
Wim wordt genomineerd voor de titel van ‘Ambassadeur van de Gentse Leute’.
Tijdens de Gentse Feesten herneemt Wim nog een paar dagen de voorstelling ‘Test Eu Gents’
TREF ontwaakt uit zijn winterslaap en ze repeteren een heel jaar aan nieuw repertoire. In november nemen ze een nieuwe cd op bij Homerecords in Luik.
Om aan de vraag naar Gentse liedjes op grotere podia te beantwoorden, richt Wim De Bende van Smeerop op, een groep muzikanten van Gorki en King Dalton die hem begeleiden.
2012
TREF brengt hun derde cd ‘Dampf’ uit. Die wordt voorgesteld in België, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Denemarken en Nederland.
Opnieuw gecoacht door Mich Walschaerts maakt Wim ‘De Zwanenzang van Karel Waeri’, een solo-voorstelling over het leven en de liedjes van Waeri. Ze gaat in avant-première op de Gentse Feesten in de KantL
Alex Brackx vraagt Wim om in zijn folkrock band Rumtown te spelen. Bezetting: Zang/gitaar, drums, bas en trekzak. West-Vlaamse folkrock! In november nemen ze hun eerste EP op.
De Gentse Zangstonde wordt nu op maandelijkse basis georganiseerd. Elke maand op een andere plek in Gent.
Wim speelt regelmatig met zijn jeugdheld Walter De Buck in duo.
2013
De Zwanenzang van Karel Waeri gaat in première voor een uitverkochte Minard Schouwburg.
De Gentse Zangstonde vindt een vaste stek in de Vooruit. elke laatste zondag van de maand komen mensen samen om te zingen en te aperitieven.
In de schoot van De Gentse Zangstondes richt Wim het Gents Jeugdorkest op, ze begeleiden het laatste halfuur van elke zangstonde.
De Monty, Antwerps theaterhuis, vraagt Wim om de muziek te schrijven voor ‘De Bultenklacht’ een voorstelling van Barbara en Stefanie Claes
Samen met Geert Waegeman maakt Wim een cd met 11 liedjes van Karel Waeri. Goed voor 4 sterren en een bladvullend interview in De Standaard
Op 6 juli organiseert Wim het eerste Gents Nationaal Zangfeest, rond de 171ste verjaardag van Karel Waeri.
‘Gentse Liedjes’ verschijnt, een boekje met meer dan 100 Gentse volksliedjes in, vanaf nu de bijbel van De Gentse Zangstonde.
Rumtown begint een grote zomertoer met meer dan 20 optredens.
2014
Op 4 juli wordt op het 2de Gents Nationaal Zangfeest de 80 ste verjaardag van Walter De Buck gevierd. Wim tekent voor de organisatie van het feestje.
Wim schrijft aan zijn nieuwe cabaretvoorstelling IJZER, die op de planken komt op 21 en 22 juli, midden in de Gentse Feesten 2014.